Tuesday, July 31

Ambil Darah Semasa Puasa

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...



Sempena Ramadhan yang mulia ni nak share persoalan mengenai rawatan hospital yang memerlukan sampel darah diambil daripada pesakit yang sedang berpuasa.

Bulan puasa ni pun mesti ramai yang ada temujanji doktor. Kadang-kadang doktor suruh pegi amek darah, mulalah fikir puasa aku ni batak batal ke tak.

Untuk pengetahuan bersama, dibolehkan untuk mengambil darah semasa berpuasa dan itu tidak menyebabkan puasa pesakit batal. Hukum mengambil darah semasa berpuasa ialah makruh.

So jangan susah hati ye...boleh amek darah.

Sumber Rujukan: IslamGrid

18 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

akak, batal kan bukan batak.. batak tu dah jd cam mksd lain lau tak silpa sy..hihi.

nuyui a.k.a miss YUI said...

* silap

Tihara said...

haah makruh kan :)

Niesa said...

betul2..mmg boleh ambik darah masa puasa.. =)

Kancil 8349 said...

kurang ilmu dalam bab nie

Adylia Qarissa said...

tens for info :)

Kakzakie said...

Betul tak ada masalah pun..

Ujie said...

thanks share!

logiknya sbb ia bkn memasukkan sesuatu dlm rongga. kan..
jdnya tak batal posa kita.

TwIstiEs*meSti Mau* said...

ambik xpe..jgn mkn sudaaa....
=3 HAHAHA

dwaty said...

yup dengar gak hari tu... selamat menderma darah di bulan puasa..

Aishah Jahirah said...

@nuyui a.k.a miss YUI
tq yui tegur...hahaa akak terlepas pandang.ye la batak dah lain maksudnye...org batak..;p

Sue Unnie.. said...

kan...

tp su bulan xpose pun xderma drh apatah lg bulan pose..hehe

syiela said...

bg mereka yg tengah pregnent tu mesti ada yg ragu2... bila dah baca ni compom senang hati :)

Remy hazza said...

selamat menderma......
yg penting nawaitu kita.....

HeNRieTTa JoSe said...

thanks for the share...

|| NaFiRaa || said...

oooo.. tak batal eh.. ilmu yang bagus.. tq..:)

C'Jai said...

cabut gigi masa puasa pun di bolehkan dan tak batal puasa sebab bius dicucuk bkn kedalam rongga hanya di gusi,yg batalnya ialah telan darah atau telan gigi atau telan playar.. (UAI) haha...

Mr.Clive said...

jom kite derma darahhh! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...